Το μπερκέλιο είναι ένα ραδιενεργό χημικό στοιχείο με το σύμβολο Bk και ατομικό αριθμό 97. Πήρε το όνομά του από την πόλη του Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια, τη θέση του Εθνικού Εργαστηρίου Lawrence Berkeley (τότε το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια Ακτινολογικό Εργαστήριο) όπου ανακαλύφθηκε τον Δεκέμβριο του 1949.

Το κύριο ισότοπο του μπερκέλιου , 249Bk, συντίθεται σε ελάχιστες ποσότητες σε αποκλειστικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες υψηλής ροής, κυρίως στο Εθνικό Εργαστήριο Oak Ridge στο Tennessee των ΗΠΑ και στο Ινστιτούτο Ερευνών Ατομικών Αντιδραστήρων στο Dimitrovgrad της Ρωσίας. Η παραγωγή του δεύτερου πιο σημαντικού ισότοπου 247Bk περιλαμβάνει την ακτινοβόληση του σπάνιου ισότοπου 244Cm με σωματίδια άλφα υψηλής ενέργειας.

Ακριβώς πάνω από ένα γραμμάριο μπερκέλιο έχει παραχθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες από το 1967. Δεν υπάρχει πρακτική εφαρμογή του εκτός της επιστημονικής έρευνας που κατευθύνεται κυρίως στη σύνθεση των βαρύτερων στοιχείων . Μια ποσότητα μπερκέλιο-249 22 mg παρασκευάστηκε κατά τη διάρκεια περιόδου ακτινοβόλησης 250 ημερών και στη συνέχεια καθαρίστηκε για 90 ακόμη ημέρες στο Oak Ridge το 2009. Αυτό το δείγμα χρησιμοποιήθηκε για τη σύνθεση του νέου στοιχείου Τενέσιο για πρώτη φορά το 2009 στο Joint Ινστιτούτο Πυρηνικής Έρευνας, Ρωσία, αφού βομβαρδίστηκε με ιόντα ασβεστίου-48 για 150 ημέρες. Αυτό ήταν το αποκορύφωμα της συνεργασίας Ρωσίας-ΗΠΑ για τη σύνθεση των βαρύτερων στοιχείων στον περιοδικό πίνακα.

Το μπερκέλιο είναι ένα μαλακό, ασημί λευκό, ραδιενεργό μέταλλο. Το ισότοπο μπερκέλιο-249 εκπέμπει ηλεκτρόνια χαμηλής ενέργειας και συνεπώς είναι σχετικά ασφαλές στο χειρισμό. Διασπάται με χρόνο ημιζωής 330 ημερών έως το Καλιφόρνιο-249, το οποίο είναι ισχυρή πηγή ιονισμένων σωματιδίων άλφα. Αυτός ο βαθμιαίος μετασχηματισμός αποτελεί σημαντικό ζήτημα κατά τη μελέτη των ιδιοτήτων του στοιχειακού μπερκέλιου και των χημικών του ενώσεων, καθώς ο σχηματισμός του Καλιφόρνιου φέρνει όχι μόνο χημική μόλυνση, αλλά και αποτελέσματα ελευθέρων ριζών και αυτοθέρμανση από τα εκπεμπόμενα σωματίδια άλφα.