Πείραμα Franck – Hertz
αγγλικά : Franck–Hertz experiment
γαλλικά :
γερμανικά :

Το πείραμα Franck – Hertz ήταν η πρώτη ηλεκτρική μέτρηση που έδειξε ξεκάθαρα την κβαντική φύση των ατόμων και έτσι «μετέτρεψε την κατανόησή μας για τον κόσμο». Παρουσιάστηκε στις 24 Απριλίου 1914, στο Γερμανική Φυσική εταιρεία σε ένα έγγραφο των James Franck και Gustav Hertz. Οι Franck και Hertz είχαν σχεδιάσει ένα σωλήνα κενού για τη μελέτη ενεργητικών ηλεκτρονίων που περνάνε μέσα από ένα στρώμα αραιού ατμού ατόμων υδραργύρου. Ανακάλυψαν ότι, όταν ένα ηλεκτρόνιο συγκρούστηκε με ένα άτομο υδραργύρου, θα μπορούσε να χάσει μόνο μια συγκεκριμένη ποσότητα (4,9 ηλεκτρονίων βολτ) της κινητικής του ενέργειας πριν πετάξει μακριά. Αυτή η απώλεια ενέργειας αντιστοιχεί στην επιβράδυνση του ηλεκτρονίου από ταχύτητα περίπου 1,3 εκατομμύρια μέτρα ανά δευτερόλεπτο στο μηδέν. Ένα γρηγορότερο ηλεκτρόνιο δεν επιβραδύνεται εντελώς μετά από σύγκρουση, αλλά χάνει ακριβώς την ίδια ποσότητα κινητικής ενέργειας. Τα πιο αργά ηλεκτρόνια εκτρέπονταθ από άτομα υδραργύρου χωρίς να χάσουν σημαντική ταχύτητα ή κινητική ενέργεια.

FranckHertzHgTube

Φωτογραφία ενός σωλήνα κενού που χρησιμοποιείται για το πείραμα Franck – Hertz σε εκπαιδευτικά εργαστήρια. Υπάρχει ένα σταγονίδιο υδραργύρου μέσα στο σωλήνα, αν και δεν είναι ορατό στη φωτογραφία. C - συγκρότημα καθόδου. η ίδια η κάθοδος είναι ζεστή και λάμπει πορτοκαλί. Εκπέμπει ηλεκτρόνια που περνούν μέσω του μεταλλικού πλέγματος (G) και συλλέγονται ως ηλεκτρικό ρεύμα από την άνοδο (Α).

Franck-Hertz en

Ρεύμα ανόδου (αυθαίρετες μονάδες) έναντι τάσης πλέγματος (σε σχέση με την κάθοδο). Αυτό το γράφημα βασίζεται στην δημοσίευση του 1914 από τους Franck και Hertz.