Το Νεφέλωμα Κόκκινη Αράχνη ή NGC 6537 είναι πλανητικό νεφέλωμα το οποίο βρίσκεται κοντά στο κέντρο του Γαλαξία μας, στα βορειοδυτικά του[1] αστερισμού Τοξότης.[2] Το ανακάλυψε ο Αμερικανός αστρονόμος Έντουαρντ Τσαρλς Πίκερινγκ (Edward Charles Pickering) στις 15 Ιουλίου 1882. Έχει χαρακτηριστικό σχήμα, καθώς αποτελείται από δύο λοβούς, η ύπαρξη των οποίων ενδέχεται να οφείλεται σε κάποιο κάποιου δυαδικό συνοδό ή μαγνητικά πεδία. Οι λοβοί είναι συμμετρικοί και το όλο σχήμα θυμίζει το γράμμα "S". Αυτό πιθανόν να οφείλεται στην ύπαρξη αστέρα-συνοδού του κεντρικού άστρου του νεφελώματος, ενός λευκού νάνου.[1]

Bipolar planetary nebula NGC 6537
Το Νεφέλωμα Κόκκινη Αράχνη

Ο προαναφερθείς κεντρικός αστέρας είναι ό,τι απέμεινε από ένα πολύ μεγαλύτερο άστρο και παρέχει ισχυρούς και θερμούς ανέμους (≈10,000 K) που πνέουν με ταχύτητα 300 km/s και δημιουργούν κύματα ύψους 100 δισεκατομμυρίων χιλιομέτρων. Τα κύματα γεννώνται από υπερηχητικά σοκ όταν τα αέρια συμπιέζονται και θερμαίνονται μπροστά από τους λοβούς, που επεκτείνονται ραγδαία. Άτομα που παγιδεύονται στα σοκ εκπέμπουν ορατό φως.[3] Στους ανέμους οφείλεται το χαρακτηριστικό σχήμα του νεφελώματος και εν μέρει η επέκτασή του.[4]

Ο κεντρικός λευκός νάνος περιβάλλεται από νέφος σκόνης που καθιστά αδύνατο τον ακριβή προσδιορισμό των ιδιοτήτων του. Η θερμοκρασίες στην επιφάνεια του πιθανόν να κυμαίνονται στους 150.000-250.000 K,[5] όμως εκτιμήσεις της τάξεως των 340.000 K ή ακόμα και των 500.000 Κ, δεν μπορούν να αποκλειστούν.

Υπάρχουν διάφορες εκτιμήσεις για την απόσταση του νεφελώματος από την Γη: βάσει κάποιων εκτιμήσεων είναι 1.900 έτη φωτός[4][6] όμως απόσταση της τάξεως των 3.000-8.000 θεωρείται πιθανότερη.[5]

«The Red Spider Nebula, a planetary nebula in Sagittarius».
«Astronomy Picture of the Day». 29 October 2012. Ανακτήθηκε στις 9 July 2014.
«Red Spider Nebula».
«Red Spider Nebula (NGC 6537)». Encyclopedia of Science, The Worlds of David Darling. Ανακτήθηκε στις 16 July 2014.
Matsuura, M. (October 2005). «The symmetric dust shell and the central star of the bipolar planetary nebula NGC 6537». Ανακτήθηκε στις 9 July 2014.

«The Red Spider Nebula: Surfing in Sagittarius - not for the faint-hearted!». ESA/Hubble. 24 July 2001. Ανακτήθηκε στις 16 July 2014.

Αναφορές

Δεδομένα για το NGC 6537 στα NGC/IC Database (Αγγλικά), SIMBAD (Αγγλικά), NASA Extragalactic Database (Αγγλικά), SEDS (Αγγλικά) και VizieR Service (Αγγλικά)
Εικόνες του NGC 6537 στο Aladin (Αγγλικά) και στο SkyView (Αγγλικά)

Στο λήμμα αυτό έχει ενσωματωθεί κείμενο από το λήμμα Red Spider Nebula (έκδοση 669473995) της Αγγλικής Βικιπαίδειας, η οποία διανέμεται υπό την GNU FDL και την CC-BY-SA 3.0. (ιστορικό/συντάκτες).

Εγκυκλοπαίδεια Αστρονομίας